Wyjątkowa Rada Wydziału

 

Ostatnia w minionym roku kalendarzowym Rada Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej, która odbyła się 14 grudnia, miała szczególnie uroczysty charakter.  Panie Profesor z naszego Zakładu: nasza wieloletnia kierownik Zakładu Estetyki Literackiej, prof. zw. dr hab. Anna Krajewska i prof. UAM dr hab. Aleksandra Kosicka-Pajewska świętowały uzyskanie statusu profesora seniora i tym samym przejście na emeryturę. Choć warto dodać, że to jedynie emerytura dydaktyczna, bo naukowo obie Panie Profesor mają jeszcze swoje plany i aktywności, które będą dalej realizowały.

Słowa uznania i podziękowania za współtworzenie poznańskiej polonistyki przez wiele długich lat skierował do obu Jubilatek najpierw Dziekan Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej prof. dr hab. Tomasz Mizerkiewicz w towarzystwie prodziekanów, następnie pani Dyrektor Instytutu Filologii Polskiej prof. UAM dr hab. Elżbieta Winiecka wraz z dwojgiem wicedyrektorów. Oprócz laudacji, były też bukiety kwiatów, piękne lampiony i pamiątkowe figurki Collegium Maius.  Obie Panie Profesor zabrały głos i podsumowały swoją wieloletnią pracę badawczą i dydaktyczną na naszym wydziale.

Na koniec dr Monika Błaszczak-Stachowiak wręczyła każdej z Jubilatek kwiaty i skierowała słowa podziękowania w imieniu swoim oraz wszystkich pracowników i współpracowników Zakładu Estetyki Literackiej.

Dziękujemy!

 

Książka jubileuszowa ESTETYCZNE IMPRESJE. POWTÓRZENIA – POWROTY – PERSPEKTYWY

Profesor Annie Krajewskiej
z wdzięcznością za objaśnianie świata przez dramatyczną matrycę,
za splątywanie i rozplątywanie estetyczne pojęć,
za odkrywanie performatywnego wymiaru teorii, sztuki i życia,
za kreślenie antybinarnego obrazu świata,
za dramatyzację naukowego dyskursu,
za uruchomienie dramaturgicznego potencjału słów i pojęć

Uczniowie i przyjaciele

 

Miło nam poinformować, że ukazała się właśnie książka jubileuszowa dedykowana prof. dr hab. Annie Krajewskiej, przygotowana przez pracowników naszego Zakładu. Postanowiliśmy uczcić naszą mentorkę, twórczynię oraz wieloletnią kierownik naszego Zakładu Estetyki Literackiej, która z końcem tego roku zyskuje status profesora seniora.

Do publikacji zaprosiliśmy badaczy zarówno z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, jak i z najróżniejszych ośrodków akademickich z całej Polski. W ten sposób powstał tom liczący dwadzieścia dwa artykuły naukowe – z zakresu: literaturoznawstwa, językoznawstwa, dramatoznawstwa, teatrologii, filmoznawstwa, medioznawstwa, kulturoznawstwa, historii sztuki – ofiarowane profesor Annie Krajewskiej przez uczniów, współpracowników i przyjaciół.

Słowo estetyka jest tu kluczowe, bowiem Jubilatka stworzyła od podstaw ośrodek badań nad estetyką literacką, a następnie rozszerzyła badania na teatr, sztukę czy szeroko pojęte teksty i zjawiska kultury. Z kolei słowo impresje wskazuje na subiektywne nawiązania badaczy z różnych dyscyplin do estetycznych zagadnień będących przedmiotem namysłu Jubilatki. Teksty napisane na tę okazję przez badaczy są świadectwem tego, jak szeroki i wieloaspektowy jest wpływ estetycznych przemyśleń Pani Profesor na współczesną humanistykę.

Zapraszamy do lektury!

https://press.amu.edu.pl/pl/estetyczne-impresje-powtorzenia-powroty-perspektywy-pdf.html 

Wystawa „Czy można ubrać metaforę?”

Pani profesor Ewa Szkudlarek z naszego Zakładu została jedną z kuratorek wystawy, którą można oglądać w holu Collegium Maius.


Zapraszamy na wystawę wybranych prac studentek, studentów i absolwentek Pracowni Ubioru Unikatowego.

Tytuł wystawy: Czy można ubrać metaforę?

Miejsce: Hol Collegium Maius, ul. Fredry 10

Wernisaż: 16.11.2022 godz. 13.00

Wystawa czynna: 14.11.2022 – 28.11.2022 w godzinach 8.00-21.00

Kuratorzy:
prof. dr. hab. Sławomira Chorążyczewska – Pracownia Ubioru Unikatowego w Katedrze Ubioru, Wydział Architektury Wnętrz i Scenografii, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz
dr hab. prof. UAM Ewa Szkudlarek – Zakład Estetyki Literackiej, Instytut Filologii Polskiej UAM

W wystawie biorą udział prace studentów i absolwentów Pracowni Ubioru Unikatowego: Karoliny Chełminiak, Mateusza Domasika, Patrycji Dramińskiej, Niny Grajewskiej, Valerii Kihiliuk, Beaty Kowalczyk, Miłosza Krajewskiego, Idy Łowżył, Jagody Mateckiej, Marii Próchnickiej, Zbigniewa Sobali, Aleksandry Sornek, Oktawii Watras, Małgorzaty Wierzbickiej, Magdaleny Wolak.


Tekst kuratorski dr hab. Ewy Szkudlarek, prof. UAM:

CZY MOŻNA UBRAĆ METAFORĘ?

Wystawa w Collegium Maius przygotowana przez młodych twórców z Uniwersytetu Artystycznego im. M. Abakanowicz w Poznaniu stanowi nawiązanie do rozważań Mieczysława Porębskiego Czy metaforę można zobaczyć? Oczywiście nie chodzi o zwizualizowanie metafory, ale nadanie jej obrysu kostiumologicznego dla tworzenia kolejnych znaczeń. Metafora nie jest bowiem tylko językowym środkiem stylistycznym, ale jest również wizualnym środkiem do urozmaicenia sposobów patrzenia. Przygotowaniom projektów towarzyszyła także myśl zawarta w książce Andrzeja Falkiewicza Istnienie i metafora. Można zatem potraktować kostium jako pragnienie bytu. A byt to stawanie się – którego narzędziem jest metafora. Wychodząc poza siebie, bytując metaforycznie i poszerzając swoje granice, umacniam własne trwanie.

Ubiory prezentowane na manekinach, wystawione między krużgankami, doświetlone minimalistyczne tworzą teatralne postacie, które widzowie powinni ożywić w wyobraźni, dostrzec ciało pod strojem, rozpoznać ślady ludzkiego istnienia w przestrzeniach pomiędzy ściegami nici czy fałdach drapowanych tkanin. Każdy kostium jest indywidualną opowieścią, która zmienia się w metaforę nadającą inny wymiar opowiedzianej historii. Pierwsza rzeczywistość jest realistyczna – dotykalna, druga – imaginacyjna, dlatego trzeba odgadnąć w jaki sposób ubrać ludzkie istnienie by pozostawiło chociażby najbardziej znikomy ślad w rzeczywistości. Znikamy bezpowrotnie jak manekiny z wystawy, a życie nieustannie toczy się dalej, dlatego – jak podpowiada poeta Stanisław Czerniak – trzeba

żyć jako gdyby NIGDY

NIC.

Może namalować coś na skale,

ale tak się tego już nie robi,

tu także dociera moda,

na styk bytu i niebytu

Istniejesz zatem, dopóki …. wkładasz ubrania.


Tekst kuratorski prof. dr hab. Sławomiry Chorążyczewskiej:

… ubrać metaforę?

Jak mówi krawiec w dramacie Sławomira Mrożka: Moda rządzi nami. Ale co to jest moda? Każdy chce nosić na sobie coś takiego, co noszą wszyscy, ale jednocześnie, czego nie ma nikt inny. Pracownia Ubioru Unikatowego prezentuje prace młodych artystów, projektantów i scenografów, których prace powstały w wyniku eksperymentu materii i formy powiązanej z inspirującą literaturą, historią i współczesnością. Temat łączy różne środki wyrazu – od szybkiego szkicu stroju po precyzyjnie wykonstruowany ubiór czy kostium. Tworzy substytut litery, znaku, dekoru – nośnik nieoczywistego tekstu jako komunikatu. Wielość ich znaczeń buduje wyobraźnia łącząc kontekst odbioru z percepcją i psychologią koloru. Swoista mowa rzeczy wyrażana jest językiem plastyki i wkracza w świat metafor, zatem budzi przedmiotowe pytanie – czy można ją ubrać? 

Pracownia Ubioru Unikatowego skoncentrowana jest na idei unikatu jako pola poszukiwań uniwersalnego medium twórczego. Interdyscyplinarna komunikacja rozwija świadomość w całościowym procesie pracy studenta oraz wskazuje jej rolę jako inspirację w szeroko rozumianym designie. Współczesny transfer wiedzy z wykorzystaniem nowoczesnych metod otwiera nowe możliwości z zachowaniem tradycyjnego rzemiosła modowego w nowym wydaniu. Świadomość, że moda jest jedną z niewielu dziedzin, której rozwój i mechanizm działania opiera się na ciągłej zmianie dla zmiany samej w sobie i zastąpieniu czymś nowym pozostawia miejsce na wzajemne, czerpanie z dostępnych środków. Celem jest wskazanie całościowego procesu projektowego Idea – Proces – Realizacja. Termin unikatowy precyzuje indywidualne podejście do ubrań, wpisanych w szeroko rozumianą sztukę mody i kostium sceniczny.

https://wfpik.amu.edu.pl/wydarzenia/wystawa-czy-mozna-ubrac-metafore/_nocache

Nasze najnowsze publikacje

Polecamy do lektury naszą najnowszą publikację wydaną w serii Biblioteki Przestrzeni Teorii – Dramaturg w teatrze literaturze, sztuce. Dramaturgia – nowe horyzonty, red. naukowa Wojciech Baluch i Anna Krajewska, Poznań 2019.


Wykład o Witkacym w Muzeum Narodowym

W miniony weekend można było uczestniczyć w wykładach i spotkaniach poświęconych Stanisławowi Ignacemu Witkiewiczowi w 135. rocznicę urodzin artysty. Muzeum Narodowe w Poznaniu zorganizowało Weekend z Witkacym, w czasie którego zaprezentowało pełną kolekcję jego prac. W programie spotkań znalazł się wykład badaczki z naszego Zakładu, prof. UAM dr hab. Ewy Szkudlarek.

22.02, sobota, godz. 11:00

Cień zimy

Wykład poświęcony twórczości malarskiej, fotograficznej i literackiej S.I. Witkiewicza. Autorka w czasie prelekcji będzie omawiać także obrazy znajdujące się w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu.
Inspiracją dla tego wystąpienia stała się 135. rocznica urodzin Witkacego, a także obecna w jego twórczości zima. Zimowe pejzaże to temat, który Witkacy często podejmował w swojej artystycznej działalności. Z pewnością miało na to wpływ wiele czynników ‒ krajobraz wokół jego domu, tradycja malarska ojca i innych malarzy doby impresjonizmu czy też poezja Młodej Polski. Niebieskie cienie na ośnieżonych przestrzeniach, wirujące płatki śniegu, topniejący lód ‒ wszystko to tworzy chwilami fantastyczne formy. Artysta pokazuje, jak bardzo złudne jest wrażenie uchwytności substancji i jak delikatne jest jej istnienie. A może zresztą w ogóle go nie ma? W doświadczeniu malarskim, fotograficznym i literackim Witkiewicza czas zimy ma jednak swój cień, uaktywnia całą sferę kulturowych znaczeń ‒ jest symbolem wiecznego zasypiania, chłodnej śmierci, zmrożenia pamięci.

Prowadzenie: dr hab. prof. UAM Ewa Szkudlarek (Instytut Filologii Polskiej UAM, Zakład Estetyki Literackiej), autorka książki Portrety cieni Witkacego.

Wstęp bezpłatny

https://mnp.art.pl/weekend-z-witkacym/

fot. materiały własne
fot. materiały własne
fot. materiały własne

Nasi naukowcy na konferencji naukowej witkacologów

Panie profesor Irena Górska i Ewa Szkudlarek wzięły udział w Międzynarodowej sesji naukowej Witkacy bez granic. 100 lat czystej formy, która miała miejsce w Słupsku w dniach 18-20 września 2019 roku. Organizatorem tego wydarzenia było Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku.
Pani prof. UAM dr hab. Irena Górska wygłosiła referat pod tytułem: Witkacy wobec posthumanizmu, a pani prof. UAM dr hab. Ewa Szkudlarek referat zatytułowany S.I.W. – zielonooki potwór zazdrości?

Na zdjęciach z prof. Januszem Deglerem
Na zdjęciach z prof. Januszem Deglerem